Logo
Til DNT.no forside
Barn og voksne som sitter ved en varde og spiser nistepakken og ser ut over sjøen.

Barnevennlige turer fra Gramstad

Gramstad er et fantastisk utgangspunkt for mange opplevelsesrike turer med barna. Her får du våre åtte beste familieturer som alle starter fra Gramstadtunet.

Publisert: 03. januar 2024
Skrevet av: Agnethe Larsen
Inspirasjon

TURTIPS 1 - KUBBETJØRN

Flere grupper med mennesker er samlet rundt benker og et bål ved en grusti blant trær og et lite tjern.
TILRETTELAGT: Ved Kubbetjørn er det grillgruve, gapahuk, huske, benker og bord. Foto: Odd Inge Worsøe

Kubbetjørn er et lite idyllisk tjern ikke langt fra startstedet på Gramstad. Stedet og turen egner seg godt for barnefamilier. Det er i tillegg gode grusveier og godt å gå med barnevogn. Langs veien står det informasjonsskilt om alt fra dyrene i skogen, planter og trær. Ved Kubbetjørn er det grillgruve, gapahuk, huske, benker og bord. Ta med nistepakken og nyt den ute. Turen frem og tilbake tar ca. en times tid, men sett av god tid til lek og en god rast inne ved selve tjernet. Her kan virkelig barna få boltre seg fritt!

TURTIPS 2 - FJOGSTADNUTEN

En dame går over et fjell med utsikt. Et turskilt i front hvor det står Fjogstadnuten.
GODT MERKET: Fjogstadnuten er godt merket og en fin tur fra Gramstad med små barn. Foto: Odd Inge Worsøe

Turen til Fjogstadnuten starter ved parkeringen på Gramstad. Gå langs Fjogstadveien til du kommer til skiltet Fjogstadnuten. Her går du inn til venstre og følger merket løype oppover. Dersom du går denne veien så har du fin utsikt mot Dalsnuten hele veien langs ryggen på fjellet. Hvis du ønsker kan du fortsette til Dalsnuten. En alternativ vei er å gå grusveien fra Gramstadtunet helt til du kommer til Revholen. Følg deretter stien til endes langs Revholstjern hvor du møter på et stikryss. Ta til høyre over sletta og begynn oppstigningen til Fjogstadnuten. Deretter følger du merket sti opp til selve toppen, og går ryggen ned mot Gramstad tilbake. Begge de alternative veiene er fine turer med små barn, som har lyst å oppleve sin første topptur.

TURTIPS 3 - ØVRE EIKENUTEN

En kvinne står i terrenget og smiler mot kamera. En rund topp som heter Øvre Eikenuten ruver i bakgrunnen.
LILLEBROREN: Øvre Eikenuten blir kalt for lillebroren til Dalsnuten og ligger nydelig til i Sandnesmarka. Foto: Odd Inge Worsøe

Øvre Eikenuten, lillebroren til Dalsnuten, er et annet turmål som er ideelt for barnefamilien. Øvre Eikenuten er 239 meter høy og gir en flott utsikt mot Stavanger, Sandnes og Jæren. For å komme til Øvre Eikenuten går du først ned til pilhytta ved Gramstadtjern. Videre følger dere stien og skrår mot venstre når dere går opp mot Dalsnuten med pilhytta på høyre siden. Etter ca. 200 meter vil dere møte på skiltet og merkingen som viser vei til Øvre Eikenuten. Ønsker dere en lenger tur over Kallandsnuten, Fjogstadnuten og Øvre Eikenuten kan dere finne turbeskrivelsen for denne turen her.

TURTIPS 4 - LYKTETUREN

Et lyssatt landskap med mange mennesker som går med hodelykter oppover en sti i terrenget.
Lykter bak Dalsnuten er Stavanger Turistforening sitt årlige høstarrangement, men løypa er flott å gå hele året. Foto: Ole Laget

En fin tur er å følge løypa til arrangementet Lykter bak Dalsnuten. Dette er en koselig løype for de minste. Løypa går delvis i åpent landskap og gjennom skogen. Turen starter ved Stavanger Turistforening sitt hvite hus på Gramstad. Her følger vi grusveien ned langs Gramstadtjørna. I krysset ved pilhytta går en mot venstre og krysser bekken på ei steinbru. Følg de røde merkepålene til venstre opp en bakke og videre i nordlig retning til en kommer til krysset som viser skilt til Dalsnuten og Øvre Eikenuten. Her dreier løypa i nordøstlig retning med Revholstjørn på venstre hånd. Vi følger den gode, men umerka stien mot Revholen. Her kan vi velge mellom hele to gjerdeklyvere for å komme over steingjerdet. Løypa går tett ved Revholstjørn. Vi passerer den fine geilen på Revholen før vi svinger i østlig retning og følger grusveien et stykke tilbake til Gramstad. Overfor gapahukene svinger vi inn i skogen og tar en runde mellom trærne og langs elva før vi svinger ut på grusveien igjen. Fra dette punktet er det bare å følge veien tilbake til Gramstadtunet. Hele rundturen tar ca. 1 time.

TURTIPS 5- RESASTEINEN

En gruppe mennesker raster ved en gigantisk stein som er kalt Resasteinen. Utsikt mot sjøen i bakgrunnen.
FLOTT RASTEPLASS: Denne gigantiske steinen er verdt et besøk og et utmerket sted for å nyte nistepakken. Foto: Odd Inge Worsøe

Resasteinen er et kjekt turmål, her kan man friste med synet av en av de største steinene barna har sett! Turen begynner ved parkeringsplassen på Gramstad. Følg pilene mot Dalsnuten langs grusveien til Revholstjern og gå forbi dette. Rett forbi gjerdeklyveren, der oppstigningen til Dalsnuten begynner, vil man se skiltet til Resasteinen, derfra er løypa godt merket med røde T-er. Stien kan være tidvis ganske gjørmete så husk gode sko. Hvis man tar samme vei frem og tilbake så bør man regne to timer på denne turen.

TURTIPS 6- DALSNUTEN

Et par sitter i solnedgangen på en fjellside og ser utover utsikten mot himmel, hav og begyggelse.
POPULÆR: Turen til Dalsnuten er den mest kjente turen fra Gramstad og byr på en formidabel utsikt. Foto: Odd Inge Worsøe

Dalsnuten er kanskje den aller mest kjente turen i Sandnes, og det er det kanskje en grunn for? Den passer godt for hele familien og gir en vidstrakt utsikt når du når toppen. Turen til Dalsnuten er fire kilometer lang og tar ca. 1.5 time tur/retur. Det finnes flere alternative veier til Dalsnuten. En av dem går på en bred turvei, forbi Gramstadtjern og gjennom en liten skog hvor Sandnes kommune har satt opp gapahuker. Turen fortsetter mellom to steingjerder, en gammel geil der sauene og kyrne i gamle dager ble ledet ut på utmarksbeitet. De fine steinmurene som ligger her, er restene etter garden Revholen som var bebodd helt fram til like etter krigen. Den gamle frukthagen er fremdeles et syn på våren. Stien fortsetter videre langs Revholstjern og fram til den siste bratte kneiken, og derfra opp på toppen. En annen vei er å gå opp langs den merka turstien som starter til venstre for pilhytta nede ved Gramstadtjern. Denne veien er nok litt enklere for små barn. Begge veier når den berømte toppen, hvor dere kan nyte matpakken med en utsikt som kan ta pusten fra deg!

BONUSTURER FOR TURVANTE BARN SOM LIKER UTFORDRINGER

TURTIPS 7 - BJØRNDALSFJELLET

Bjørndalsfjellet kommer ofte i skyggen av de mer kjente toppene lenger nord, til tross for at det er 39 meter høyere enn Dalsnuten. Turen egner seg for aktive barn som har vært på tur før og liker noen små prøvelser underveis. Hele turen er ca. 6 km og man må beregne to timer på hele turen, men god pausetid kommer i tillegg. Løypen starter ved parkeringsplassen på Gramstad og fortsetter sørover. Først gjennom kulturlandskap, etter hvert på til dels litt kronglete sti. Ved Paradisskaret går løypa bratt opp på fjellryggen hvor en storslått panoramautsikt åpner seg. Merkene leder langs toppen av den mektige fjellryggen, over Lutsifjellet og fram til varden på Bjørndalsfjellet. Herfra er det fri sikt i alle retninger. Tilbaketuren går ned langs nordsiden av fjellryggen, runder sør for Bjørndalen, fortsetter forbi Stavstøl og gjennom skogen fram til Fjogstadveien. Veien følges tilbake til parkeringsplassen på Gramstad. Turen kan også gås motsatt vei.

TURTIPS 8 - MATTIRUDLA

Utsikt fra toppen av Mattirudlå. Fjell, vann og grønt terreng. Mennesker som går opp og ned stien til fjelltoppen.
FANTASTISK UTSIKT: Turvante barnefamilier kan virkelig nyte utsikten hvis de velger turen til Mattirudla. Foto: Odd Inge Worsøe

Hvis dere ønsker en kjekk og utfordrende tur med god stigning og utsikt så er turen Mattirudla (Lutsifjellet) en fantastisk fin tur. Her får dere storslått utsikt ut over Stavanger, Sola, Sandnes og Lutsivatnet for å nevne noe. Dette er en tur for turvante barnefamilier med enkle utfordringer og bratt stigning, som man må være foreberedt på. Turen tar ca. to timer, men legg også på tid til gode pauser underveis. Turen er rødmerket og det er gjerdeklyvere på turen. Husk gode sko, da det kan være sørpete på deler av stien i perioder med nedbør.

Avslutt gjerne turen med en forfriskende belønning på kafeen på Gramstad som er åpen hver torsdag og søndag mellom 12 og 15.

En mor og datter sitter ved et bord inne og spiser vaffel.
HYGGELIG AVSLUTNING PÅ TUREN: Kafeen på Gramstad er åpen hver torsdag og søndag, og er et fint sted å avslutte turen.
Del artikkel:
Del på e-post

Se også

Bli frivillig
Bilder fra 7-nutsturen 2022, fra Dale til Gramstad over sju topper. Frivillig, dugnad, drikkestasjon på Gramstad.
Bli medlem
Stranddalen turisthytte sommeren 2022.