Fjellflørt-general Gunn har hjertet på fjellet

LANG, LANG REKKE: For å komme til Stranddalen må Fjellflørt-gjengen gå den fine fjellturen fra Øvre Moen. Å gå på tur sammen gir en helt annen kjennskap til hverandre enn å møtes i byen, mener Gunn. Foto: Gunn Tjessem

Fyrverkeriet Gunn Tjessem er sjef for sjekketurene Fjellflørt, og har mange år bak seg som frivillig turleder. Gunn er vår egen Kirsten Giftekniv med mange par og en Fjellflørt-baby på samvittigheten. Her forteller hun hvorfor det er bedre å dra på sjekketur til fjells enn å finne kjærligheten i digitale apper, og hvorfor hun aldri vil gi fra seg turlederansvaret for turene.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i STFs årbok for 2022, «Våre frivillige helter». Meld deg inn i dag og les årboka i sin helhet.

Tekst: Gunn Tjessem

Nå skal jeg fortelle deg om det kjekkeste dugnadsarbeidet jeg vet om!

Hvem er så jeg? Jo, jeg er en turglad dame på 50+, som er turleder for Stavanger Turistforening på dugnad. I tillegg til å vandre i fjellet, så padler jeg kajakk, klatrer Via Ferrata (permanent tilrettelagte klatreruter), renner og går på ski, samt andre friluftsrelaterte aktiviteter.

Jeg brenner for tur, og synes jeg er verdens heldigste når jeg får ta med meg masse kjekke mennesker ut på tur i regi av Stavanger Turistforening. De siste seks årene har jeg vært så privilegert å få være turleder for Fjellflørt. Det er et konsept for single, som ønsker å treffe likesinnede. Ikke bare for å finne en kjæreste, men også for å treffe likesinnede venner av begge kjønn. Venner du kan gå tur med. Fjellflørt-eventyret startet for noen år siden med turer fra hytte til hytte, før flyttet vi oss til Preikestolen fjellstue. De siste årene har vi fått fast tilhold på perlen i Ryfylke, nemlig Stranddalen.

Følelsen og hjertevarmen jeg kjente på første gang jeg fikk tilsendt bilde fra et par som hadde funnet tonen på en av «mine» turer, er ubeskrivelig. Paret hadde dratt til Maldivene på kjærlighetsferie etter noen måneder. Flere år senere holder de fortsatt sammen. Sukk, tenk å få bringe folk sammen på den måten. Det siste tilskuddet er vår første Fjellflørt-baby, som ble født etter et treff i 2019. Et treff som viste seg å være full klaff.

I dagens samfunn fullt med date-apper, digger jeg vårt konsept, og kommer aldri til å slutte med dette. I en date-app møter du ikke menneskene «på ekte», du ser bare det de ønsker du skal se. Du blir ikke kjent med mennesket bak bildene, i motsetning til Fjellflørt hvor du opplever disse fine folkene både på tur, i samtaler, rundt middagsbordet og i samhandling med andre. Terskelen er kanskje litt høyere for å melde seg på Fjellflørt, nettopp fordi du må gi av deg selv til mennesker du nettopp har møtt. Det er nettopp det som er den største fordelen: å få møte damer og menn på fjellet, som også ønsker nye mennesker inn i livet sitt.

Turene er i september hvert år. Det hele starter med forventningen på våren, ventetiden for å se hvor mange som melder seg på. De første årene var det trøblete å få nok menn påmeldt, og vi måtte gå ut i media og søke etter flere. I 2021 snudde det på forunderlig vis, og plutselig hadde vi flere menn enn damer! Min drømmesituasjon er når jeg kan ta med en passe blanding av damer og menn i jevnt fordelt alder. Jeg syns alle som er med er helt strålende, tenk det! De er glade, omtenksomme og snille mennesker, som ønsker å treffe andre turglade mennesker i samme alder.

PERLA I RYFYLKEHEIENE: Midt i hjertet av Suldalsheiene ligger den betjente hytta Stranddalen. Foto: Ingeborg Buer Søndenå

Når avreisedagen endelig nærmer seg, så er det en spent gjeng som møter opp. I forkant av turen, lager jeg en privat gruppe på Facebook, der alle blir lagt inn. I gruppa kan de avtale kjøring, stille spørsmål og så videre. Forrige tur oppfordret jeg også alle til å presentere seg selv for resten av gruppa, da 40 i gruppa er ganske mange personer. Da kan det være greit å vite litt om noen fra før, slik at en slipper å gjenta «basic» informasjon så mange ganger.

Vi avholder også et infomøte på Tursenteret til STF. Der møter mange av de som bor lokalt. Disse får jo derfor et lite forsprang på bli-kjent-prosessen. Ved oppmøte tar vi også en kort presentasjon av turlederne og noen av deltakerne, før vi legger i vei mot vakre Stranddalen. Underveis i pausene, gir vi enda noen flere muligheten til å presentere seg, slik at alle har fått sagt noen ord i gruppa innen vi er fremme på Stranddalen.

Turen inn er fylt med forventinger og glede. Det er så kjekt å se på alle de ulike personlighetene som kommer frem i en slik setting. Noen blir veldig blide, og kanskje litt fjollete av forventning, mens andre ser veldig ukomfortable ut. Begge deler er like normalt, og helt forståelig. De fleste blir varme i trøya etter en kort stund, og praten går løst allerede i første bakken. Selv om den bakken opp fra Øvre Moen er så bratt, at en skulle tro de hadde nok med å puste og gå samtidig. Det er det som skjer når det er mange gode mennesker som ønsker å bli kjent med mange andre turglade mennesker.

Vel inne på hytta, blir vi mottatt med «ballong-girlander», flagg og velkomster. Storbonden på Stranddalen vet å sette pris på gjestene sine. Middagen på fredagen venter så, og deretter holder vi en quiz for deltakerne. Det pleier å løse opp stemningen.

Resten av helgen går i godt lag, herlige middager og gode samtaler. Alle deltakerne er stort sett gode til å by litt på seg selv, og latteren sitter løst. Lørdagen går vi en god tur sammen og har sosiale og «jille» pauser. På ettermiddagen tar de tøffeste et bad i Stranddalsvatnet. Lørdagskvelden har vi treretters middag, og en løs tone med mye moro. Jeg har funnet en løsning på hvordan jeg plasserer deltakerne til bords: de må trekke lodd, og finne motsatt kjønn med samme nummer. Dette gjør vi for å blande gruppen litt. Da gir vi de muligheten til å sitte sammen med, og bli kjent med, noen de kanskje ikke har snakket så mye sammen med tidligere på turen.

TURLEDERNE: Årets Fjellflørt-turledere: Gunn Tjessem (til venstre) og Gro Ravndal Bruarøy. Foto: Gunn Tjessem

For meg er det viktig å finne balansen mellom det å fasilitere og tilrettelegge, og være i rollen som turleder. Derfor trekker vi turledere oss tilbake og lar deltakerne kose seg i fred og ro på kveldene.  For meg som turleder, er det en ordentlig fornøyelse å ta med deltakere til Stranddalen. Personalet og bestyreren er helt fantastiske til å ta imot gjestene, med god og varm velkomst, snadder mat, og en lun atmosfære. Jeg har bestemt meg for at vi blir på Stranddalen med denne turgruppa, så lenge vi får lov å komme. Vi okkuperer nesten hele hytta når vi kommer med fulltallig gruppe. Det er noe særegent med å være her, langt inne i fjellheimen, med de vakreste rammene, og alle «må» være her hele helgen. En kan ikke bare dra hjem om en vil. Det gjør at de fleste åpner seg og deltar på en annen måte enn en kanskje skulle trodd. De får en slags ro gjennom helga, og det er veldig fascinerende å være en del av.

Allerede ved retur til bilene på søndagen, kan vi ofte se hvem som finner tonen og kanskje kommer til å treffes etterpå. Det hender de later som ingenting, og så blir vi skikkelig overrasket når vi får bilde av et nytt par. Uansett, så er det en stor glede og en ære å få lov til å føre så masse fine folk sammen. Det er kjekt å få ta de med ut i fjellet, og gi de en god turopplevelse.

I 2022 blir det to Fjellflørt-turer på meg, én for 35-55 som vanlig, samt en for 55+. Den sistnevnte gruppa kommer etter gjentatte ønsker fra våre mer voksne medlemmer. Det blir spennende med en ny aldersgruppe. Jeg vet det er et savn for mange over 55 at de ikke får melde seg på. Så nå får de også muligheten. Det gleder vi oss til.

Det å være turleder for disse turene, gjør at jeg nesten føler meg litt som Kirsten Giftekniv. Jeg får et slags eierskap til disse fine parene. Når jeg ser de deler et bilde på Facebook, eller jeg møter de på tur, så tenker jeg: «Tenk de er sammen, nettopp fordi at jeg tok de med på denne Fjellflørt-turen», og da blir jeg så glad og varm innvendig. Så heldig jeg er som får være en del av dette fine som Stavanger Turistforening er! Til alle som lurer på om de skal være med: tenk at neste gang kan det være din tur til å møte en ny kjæreste, ny turvenn eller bare å bli kjent med masse nye fine folk. Kom og bli med oss da vel!

FJELLFLØRT-PAR: Gunn holder kontroll på alle parene som har blitt til på Fjellflørt, og får gjerne tilsendt bilder av kjærligheten som blomstrer. Dette er et slikt bilde, av Marianne Fagereng og Helge Kjøstvedt, et av parene som har funnet tonen. Foto: Privat