10 på topp i skoletida

SPORTY GJENG: 3. klasse på Kyrkjevollen skole brenner for mer friluftsliv i skoletiden, og satt seg som mål å gå flere av 10 på topp-turene sammen.
SPORTY GJENG: 3. klasse på Kyrkjevollen skole brenner for mer friluftsliv i skoletiden, og satt seg som mål å gå flere av 10 på topp-turene sammen. Foto: Agnethe Larsen

3. klasse på Kyrkjevollen skole på Hommersåk har tatt uteskole til nye høyder og motivasjonen er 10 på topp!

– Hvis vi regner sammen totalt antall skritt på alle 10 på topp-turene vi har gått, og sammenligner det med denne turen i dag, så er dette bare to skritt, ler Ina Berge som er på vei til Neset på Hommersåk sammen med klassen sin i dag.

Vi kjenner lukten av bål og skimter en gapahuk inne i skogen.

– Kjenn hvor frisk luften er i dag, roper hun og springer bort til de andre elevene og lærerne som har tent opp bål og gjort klar for dagens uteskole.

Elevene i 3A på Kyrkjevollen skole er i dag på nærtur og skal ha uteskole. Det har de hver uke, men det er toppturene de har lagt bak seg det siste året, som virkelig har tent turgleden hos både elever og lærere.

– Inger Marie (læreren) var jo litt «galen» som ville ta oss med på alle de høye toppene, men det var jo utrolig gøy, forteller Henrik Roland og smiler godt. 

Henrik forteller varmt om Inger Marie, selve initiativtakeren til at klassen hans satte seg som mål å gå flest mulig av 10 på topp-turene i Sandnes. 10 på topp er ett av Sandnes turlag sine turtilbud som byr på det beste av Sandnes kommunes turområder. Bakgrunnen for at Inger Marie hadde så lyst til å ha med elevene ut på disse turene bunner i hennes personlige historie. 

– For tre år siden mistet jeg mannen min, og etter det har naturen blitt en av mine beste terapiplasser, og spesielt fjellet. Jeg har fått erfare at natur og fjell er veldig bra for psykisk helse. Når jeg selv har fått kjenne på gevinsten av dette, tror jeg det er bra for flere, forteller Inger Marie Frantzen Buer.

Livsmestring og folkehelse er blitt en viktig del av norsk skole, derfor mener den engasjerte læreren at det er viktig å la elevene få utfolde seg i naturen, også i skoletiden.

– Alle vil i løpet av livet kjenne at det kan være krevende, og da kan det være en hjelp å ha verktøy som du kan ta i bruk. Kanskje kan gleden av natur og tur være et slikt verktøy. Dette har jeg lyst at elevene mine skal få med seg etter endt skolegang på Hommersåk og var en av årsakene til at jeg dro i gang dette initiativet. 

SAMLER PÅ TOPPTURER: Her jubler elevene over å ha nådd den høyeste toppen, Vårlivarden, og kan krysse av nok en tur på 10 på topp-lista si.
SAMLER PÅ TOPPTURER: Her jubler elevene over å ha nådd den høyeste toppen, Vårlivarden, og kan krysse av nok en tur på 10 på topp-lista si. Foto: Inger Marie Frantzen Buer

Føler meg fri!

Elevene klatrer i trær, noen koser seg fortsatt nede i gapahuken mens andre leker politi og tyv. Den engasjerte turklassen har brukt 10 på topp som en motivasjon til å komme seg til nye fjelltopper, noe som tydelig har båret frukter hos elevene.

– Jeg føler meg fri når jeg er ute! Og ekstra kjekt er det å gå toppturer. Det er noe med den følelsen jeg får når jeg når toppen og kan nyte den flotte utsikten, forteller Felix Johannessen-Beimel med stjerner i øynene der han henger oppe i bjørketreet. 

– Når vi i tillegg bor på Hommersåk, og har fjellene rett rundt oss, er det og av stor verdi å få bli kjent med lokalmiljøet vårt. Dette året var det flere av toppene som var mulige å gå fra Hommersåk, og jeg benyttet sjansen til å gire elevene opp. Etter hvert ble de så gode til å gå at vi "måtte" jo bare få gått minst fem turer, fortsetter Inger Marie.

PÅ NÆRTUR:  Ina Berge og Kristin Bjerk koser seg hånd i hånd på nærtur i Hommersåk. De elsker at lærerne deres bruker naturen som læringsarena.
PÅ NÆRTUR: Ina Berge og Kristin Bjerk koser seg hånd i hånd på nærtur i Hommersåk. De elsker at lærerne deres bruker naturen som læringsarena. Foto: Agnethe Larsen

Ba Turistforeningen om hjelp

En etter en topptur ble krysset av på lista, men noen av toppene var vanskelige å nå på grunn av at det tok for lang tid å gå helt fra skolen. Men Inger Marie var snartenkt.

– Da ringte jeg frimodig til Stavanger Turistforening for å spør om de ville sponse oss med buss til utgangspunktet for noen av turene. Foreldrene kunne nemlig ikke kjøre barna på grunn av pandemien.

Og buss fikk de. Stavanger Turistforening likte initiativet så godt og at de tok det inn i skoleprosjektet under pandemien. Alle de fem barnevennlige toppturene ble nådd og har gitt klassen en gevinst som de alle viser stor takknemlighet for.

– 10 på topp-turene våre har blitt til stor glede for både elevene og oss lærere. Vi har registrert antall skritt, snakket om høyden på fjellene, hatt geografi og naturfag-timer ute i naturen, og skrevet tekster om turene våre. Det har vært så stas for elevene å gå plasser de ikke har vært før, gå på lengre fjellturer enn de er vant med, og fått mye skryt! 

Flere av turene ble over 15 000 skritt og den lengste turen de gikk var fra Skjørestad til Skjørestadfjellet, videre til Resasteinen og til slutt helt opp til Dalsnuten.

– På denne turen møtte vi en turgruppe fra Turistforeningen. De trodde vi hadde gått feil, siden vi kom i den retningen, men det hadde vi jo ikke. Når de hørte om turruten vår, så ble de skikkelig imponert, forteller Cecilie Aareskjold Elde som er av de andre lærerne som var med på turene. 

TAKKSBREV TIL STF: Elevene sendte inn takkebrev til STF etter å ha fått sponset buss til turene sine. Her viser Maren Holgersen og Ida Riska sine takkebrev.
TAKKSBREV TIL STF: Elevene sendte inn takkebrev til STF etter å ha fått sponset buss til turene sine. Her viser Maren Holgersen og Ida Riska sine takkebrev. Foto: Agnethe Larsen

Uteskole gjør noe med hele klassemiljøet

Siste del av uteskolen i dag avsluttes med postjakt, hvor elevene løser oppgaver delt inn i lag. Oppgavene tar for seg ulike fag og er plassert rundt i skogen.

– Vi ser at uteskole generelt er veldig bra for elevene, her er elevene ofte sammen med andre i klassen enn de vanligvis er sammen med inne i klasserommet og de samarbeidet godt. De som ikke er aktive inne i klasserommet, er ofte mye mer aktive og delaktige ute. Det er masse god lek – alt dette gjør noe med hele klassemiljøet, avslutter Cecilie og blåser i fløyten for nå skal de tilbake til skolen igjen.

SAMARBEID: Kyrkjevollen skole erfarer at uteskole skaper godt samarbeid mellom elevene. Elever som ikke er så aktive inne i klasserommet, er mye mer delaktige ute.
SAMARBEID: Kyrkjevollen skole erfarer at uteskole skaper godt samarbeid mellom elevene. Elever som ikke er så aktive inne i klasserommet, er mye mer delaktige ute. Foto: Agnethe Larsen

VINN BUSS TIL EN TOPPTUR FOR KLASSEN DIN!

Nå kan skoleklassen din vinne busstransport til en topptur. Send inn tegning av deres drømmetur til en av fjelltoppene i Sandnes og bli med i trekningen av en busstur som tar dere til startpunktet for turen. Tegningene sendes i posten til: Stavanger Turistforening att: Tale Klingsheim, Postboks 239, 4001 Stavanger.

UNGE AMBASSADØRER: For en gjeng flotte ambassadører! Marius Nordseth, Ina Berge, Vanessa Stava, Kristin Bjerk og Isabelle Barda elsker å gå på tur i skoletiden.
UNGE AMBASSADØRER: For en gjeng flotte ambassadører! Marius Nordseth, Ina Berge, Vanessa Stava, Kristin Bjerk og Isabelle Barda elsker å gå på tur i skoletiden. Foto: Agnethe Larsen

Annonse

Skrevet av Agnethe Larsen 30. mars 2022