– Heis eller ikke heis, det er ikke spørsmålet

Foto: Johannes C. Apon

Jeg skriver dette på vei hjem fra studietur der jeg har sett på gondolbanen i Loen og toget i Flåm sammen med en delegasjon fra Nye Sandnes. Er det grunn til bekymring for Preikestolen? 

Per i dag foreligger det ingen seriøse planer om taubane til noen av attraksjonene i Lysefjorden. Jeg kan heller ikke se at det er grunnlag for det, eller at geografi og logistikk ligger til rette for en tilsvarende satsing som i Loen. Men kanskje kommer det et forslag en dag, og da skal vi i turistforeningen vurdere det med et åpent sinn - vel og merke så lenge det ikke er snakk om å tukle med de viktigste attraksjonene Preikestolen og Kjerag. 

Derfor var heller ikke taubanediskusjonen det mest interessante ved studieturen.

Ved sammenslåingen av Forsand og Sandnes kommer det en ny sterk kommune, som vil spille en ledende rolle i samarbeidet med å utvikle Lysefjorden til en naturbasert reiselivsdestinasjon i verdensklasse. Det skaper nye muligheter, og vi er mange som er spent på hva det vil bety. At Nye Sandnes prioriterer reiseliv så høyt at de sender en topptung delegasjon på en tredagerstur lover godt for viljen til å satse. At de inkluderer nabokommunene og andre aktører lover godt for samarbeidsklimaet fremover.

Taubanen i Loen er et stort og spennende prosjekt i norsk reiseliv. Det har gitt økt aktivitet i bygda, og bidrar til å styrke en allerede sterk reiselivsnæring. Da banen skulle bygges var det selvsagt at spektakulære topper som Skåla og Lodalskåpa ble spart. Litt uærbødig fremstår Hoven som et ganske alminnelig fjell i Nordfjord – det er verken høyest eller brattest. Men det ligger like bak det største hotellet, og er logistikkmessig helt perfekt med mulighet til å lage kjørevei til toppen, via ferrata og turtilbud fra toppstasjonen. Der er her nøkkelen til sukessen ligger. Denne oppskriften kan ikke uten videre kopieres i Lysefjorden. Taubaner er ikke unike, det finnes hundrevis av dem i Alpene, og det er vel få som drar til Sveits fordi det er så storveis å kjøre heis. Når vi nå skal finne oppskriften på hva som skal gjøre Lysefjorden til en suksess, så må vi finne på noe bedre. Noe som er unikt for nettopp Lysefjorden, og som bygger opp under de kvalitetene som finnes der. 

Når vi nå skal finne oppskriften på hva som skal gjøre Lysefjorden til en suksess, så må vi finne på noe bedre. Noe som er unikt for nettopp Lysefjorden, og som spiller på de kvalitetene som finnes der.  Preben Falck

I Flåm er det aktører som utvikler en industrialisert masseturisme, med utgangspunkt i at toget på Flåmsbana og båtene på fjorden har stor kapasitet til å svelge unna langreiste turister i horder. De tester spennende teknologi med elektriske båter, men bærekraften kan diskuteres når turistene skal flys inn fra Asia før de kan bevege seg karbonfritt. Samtidig har området en fjord på verdensarvlista, fantastiske fjellgårder og perler som Rallarstien og Aurlandsdalen. Om det er mulig over tid å satse på småskalaopplevelser i urørt natur, samtidig som man pøser inn på volumturister, er uklart. Det er mulig det kan gå i Flåm, men vi håper i det lengste at det kan unngås i våre områder.

Det er nok noen av deltakerne på studieturen som er uenig med oss, men felles for mange av de gode diskusjonene er at vi alle tar det på stort alvor. Vi har et drivende ønske om å gå inn i diskusjonene for å finne gode løsninger. Turistforeningens oppgave er å bidra med å utvikle gode tilbud til våre medlemmer. Tilbudene vil forhåpentligvis være så attraktive også for annen reiselivssatsning at ingen faller for fristelsen til å satse på volumturisme. 

Turistforeningens oppgave er å bidra med å utvikle gode tilbud til våre medlemmer. Tilbudene vil forhåpentligvis være så attraktive også for annen reiselivssatsing at ingen faller for fristelsen til å satse på volumturisme.  Preben Falck

Mitt håp er at alle samarbeidsaktørene i Lysefjorden kan samles om en visjon slik at vi sammen kan utvikle hele fjorden til et eldorado for naturbaserte og miljøvennlige opplevelser. Med god kommunikasjon på fjorden er mulighetene uante innen fotturer, klatring, sykkel, kajakk mm. Satsingen bør rettes mot kvalitetsbevisste og kortreiste turister som kommer i noe mindre antall, men med høy betalingsvilje og med respekt for naturverdier og oss innfødte. Tilbudene som etableres må være attraktive også for oss som bor her. Bare slik kan bærekraft bli mer enn en markedsførings-gimmick. 

Skal vi lykkes må det skapes rom for mange små og større private aktører som kan tilby unike opplevelser, transport, servering og overnatting, ved siden av det turistforeningen kan bidra med. Noen steder kan vi nok tåle større trykk og mer utbygging, men det må håndteres slik at det ikke ødelegger for oss som søker ekte naturopplevelser, i tråd med det beste av norsk friluftstradisjon. 

Takk for turen!

Annonse

Skrevet av Preben Falck 12. april 2018